Örvények XII.rész

XII.rész

16.8. szervezeti, személyzeti terv

Ebben a fejezetben kell bemutatni hogyan tervezzük a tárasság működését megszervezni.

Mind a kisebb, mint a nagyobb vállalkozások kezdetben kevesebb dolgozóval indulnak. A legkisebbek meg egyedül, maximum egy külsős önálló könyvelővel kötnek egy szerződést. A következő ember, akit fel kell venni, attól függ, mivel foglalkozik a cég. Lehet, hogy a termelést kell erősíteni, lehet az ügyfélszolgálatot, az is lehet, hogy a fejlesztést, vagy az értékesítést. Ezek az igények természetes módon kerülnek felszínre.

Az egy nagy ugrás az egyszemélyes cég életében, amikor az első dolgozót fel kell venni. Hiszen, ahhoz, hogy már egy embert fel kell és lehet venni, azt jelenti, hogy a feladatok, megrendelések olyan szinten vannak, hogy már két ember kell a kereslet kielégítésére. Ez az, amit a kormány nem vesz figyelembe, nem becsüli semmire az ilyen kisvállalkozást, pedig egyik pillanatról a másikra a vállalkozó 100% os human fejlesztést hajt végre a legtöbb esetben anélkül, hogy akár egy Ft állami támogatást kapott volna. Egy jól működő iparszerkezetben, melynek piramis alakúnak kell lenni, tehát az ilyen mikro vállalkozásoknak kell a legnagyobb mennyiségűnek lenni. S természetesen egészséges Kormány és fiskális politikai környezet is szükséges. Ebben az esetben egy normál, de különösen egy konjunktúra időszakban úgy nő a KKV szektor munkaerőigénye, mint a gombák eső után. sok százezer kisvállalkozás ebben az időszakban sok 10 vagy 100 ezer munkahelyet tud teremteni ingyen.

Itt be lehet mutatni, hogy vagy az árbevétel növekedésének függvényében /vagy konkrét tervezett időpontban már ismert konkrét személy ezt és ezt a feladatot fogja ellátni. Pl. marketing igazgatónak felkértem Kovács Elemért, hogy 2024 január 1.- től töltse be ezt a munkakört. Vagy van egy gépészmérnök barátom, akivel úgy állapodtunk meg, hogy egyelőre külsősként fejleszti a termékeinket.

Íme egy egyszerű szervezeti modell:

x

Az a tapasztalatom, hogy a dolgozók egy jelentős része vándormadár. Nem tudnak megragadni egy helyen. jönnek-mennek egyik munkahelyről a másikra s persze minden új munkahelyen ők a kezdők. És tudjuk, hogy a kezdőknek a legrosszabb. Nem tudják kivárni azt az időt, amíg a felettesei megismerik őket és a tehetségüknek, fizikai és szellemi adottságuknak megfelelő munkát adjanak nekik.

 

  • Marketing terv

Akár termékről akár szolgáltatásról van szó, mire az alapító idáig ér az üzleti terv kidolgozásában, már tisztában kell lennie azzal, kik tartoznak a célcsoportba? S ezen potenciális vevőkört milyen módon kívánja a cég elérni. Én úgy szoktam felosztani ezt a munkát, hogy van belső, vagy termék marketing, amelyet mások nem sorolnak ide, pedig fontos, mert sokszor maga az áru adja el magát. Olyan szép esztétikus színe, anyagai, megjelenési formája tetszetős. A termék azt sugallja annak, aki látja, itt vagyok, vegyél meg. Lehet, hogy a kedves olvasó is találkozott már ilyen termékkel. Tehát a design nagyon fontos. A szocializmusban nem foglalkoztunk ezzel. Már annak is örültünk, ha a funkcióját ellátta megbízhatóan. Ma viszonyt a külcsín igen fontos lett ebben az öldöklő piaci versenyben.

A következő eldöntendő kérdés: van e nekünk energiánk és megfelelő felkészültségünk arra, hogy házaljunk és minden beszerzőt személyesen győzzünk meg arról, hogy a termék milyen jó. Tudni kell azt is, hogy a boltok egyre inkább felismerik, hogy nem forgalmazhatnak mindent, mert hiába van nagy eladó terük, de a korszerű vonalkódos rendszerek kimutatják azt is, hogy az egyes áruknak milyen a fogyása, a forgási sebessége és amelyik termékből fogy is meg nem is, azt ki fogják listázni.

Hiszen abból az áruból nem származik bevételük, ami ott ücsörög a polcon. Annak helyébe keresnek olyan terméket, amit hamarabb elvisznek.

Tehát lehet ezekkel kísérletezni, a végén kialakul egy olyan hálózat, amellyel jól együtt lehet dolgozni.

Lehet a termékre Web áruházat nyitni. Itt a termékkört érdemes olyan kiegészítő termékekkel ellátni, amely érdekelheti az oldalra látogatót

A bevezető reklám

Tekintettel arra, hogy új termékről, sőt új cégről van szó, ezért ha komolyan gondoljuk, akkor rá kell szánni a pénzt arra, hogy a céget és a terméket sajtóban és közösségi felületeken bemutassuk.

Reklám szakemberek azt mondták 10-20 évvel ezelőtt, hogy a reklámra költött pénz fele kidobott pénz. Mára nagyobb része kidobott pénz, de nélkülözhetetlen, mert olyan reklám tengerben élünk, hogy a tudatunk önkéntelenül védekezik. A reklámok süket fülekre találnak, mert az emberek úgy védekeznek tudatosan vagy tudat alatt a reklám zuhatagra, hogy lezárnak. Ez azt jelenti, hogy tapasztalatok alapján még 10 alkalommal a rádióban vagy tv-ben elhangzott reklám után sem tudnák az emberek 80-90 %-a megmondani öt perccel később mit halottak az előbb? Ezért ez a média vonal főleg kicsiknek és ismeretleneknek nagyon költséges és nem hatékony.

A közösségi oldalakon valamint a Neten az erre szakosodott google adwords, vagy röviden google ads segítségével célirányzott kattintás alapú kampányokat lehet rendelni. Ez azt jelenti, hogy a g. adds megjelenteti a reklámot látogatott oldalakon. És a ki a hirdetésünkre rákattint, belenéz azért kell csal fizetni.

A kiállításokon való részvétel hatékonysága is csökkenőben van. Az emberek egyre inkább a Netre alapozzák információ gyűjtő tevékenységüket. Emlékszem 20-30 éve milyen tömegek gyűltek össze egy tavaszi fesztivál vagy egy BNV kiállításon.

A termék jellegétől is függ, milyen reklám a leghatékonyabb.

a fenntartó reklám

Bizonyos időnként érdemes a termék iránt fenntartani az érdeklődést

akciós reklám

persze erről tudniuk kell a vásárlóknak.

Amikor a Concettát, tehát a piskótás céget vezettem, a beszerzők azt szerették volna, ha Karácsony előtt akciózom a terméket. Azt válaszoltam, hogy a legnagyobb keresleti időszakban, amikor a tojás ára is magasabb, mint nyár közepén nem tehetem meg az akciózást. Ráadásul kisegítő dolgozókat meg túlórát is fizetnem kell a dolgozóknak. Nagy nehezen meg tudtam velük értetni, hogy ez karácsony és húsvét előtt nem megy. Viszont nyár közepén igen. Ekkor 20-30%-al lehetett növelni a fogyasztást. A háziasszonyok, anyukák úgy gondolkoztak, hogy ebben a melegben nem kezdek ez sütögetni, megveszem, bekenem egy nutellával, vagy lekvárral és hadd egyék a gyerekek.     

új termék reklám

Szakmai vásárokon azért érdemes részt venni.

 

16.10. Fejlesztési terv

Értelemszerűen. Hitelkérelemnél már sokat nyomhat a latba, ha látják, hogy van a cégnek egy dinamikus fejlesztési elképzelése, lehet, hogy éppen ennek finanszírozására keres forrást. Tehát nem mindegy hogyan van kidolgozva.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

16.11. Kontrolling

Minél nagyobb a cég annál komolyabb és alaposabb kotrolling feladatokat igényel.

Régen a kontrolling egyenlő volt a számviteli munka ellenőrzésében, s kimerült abban, hogy leellenőrizték az éves számlaállomány megfelelő helyre van-e könyvelve. Havonta, vagy negyedévente megnézték a főkönyvi kivonatot, s azzal nagyjából ki is merült ez a tevékenység. Ma a vezető részére egy összetett szolgáltatásokat nyújtó tevékenység, melynek funkciója az, hogy minél több információt visszacsatolást, tisztább, részletesebb képet nyújtson a cég működéséről a döntéshozó részére.

Ennek fontos elem pl a belső és külső folyamatokban bekövetkezett változások begyűjtése, elemzése. és az információk vezető részére való továbbítása bizonyos meghatározott időközönként.

A begyűjtött információ halmaz kezelése, értékelése és ezek alapján változtatási javaslatok a döntéshozó felé. Ha controlling jól működik a cég időben tud reagálni a felmerült kihívásokra.

Nekünk éppen ez volt a legnagyobb gondunk a szezonális Amigóval. Elkezdődött a szezon és amire érzékeljük a megváltozott piaci körülményeket a piacra belépő új konkurensek személyében már késő volt, lecsengett a két hónap anélkül, hogy érdemi intézkedéseket tudtam volna tenni. Egy éves állandó kiegyensúlyozott piaccal rendelkező területen a vállalkozó megérzi a piac változásait és van ideje változtatni a termékén, vagy az üzletpolitikáján.

Nagyjából egyenletes piaci körülmények között az ember naponta érzékeli a bekövetkezett változásokat és tud rá reagálni.

A kontrolling feladta az egyes osztályok együttműködésének, az információ áramlásnak, a belső munkamegosztás egységeinek  teljesítményének és hatékonyságának mérése is.

A controlling feladatokat a cég tevékenységének megfelelően kell kidolgozni. Másféle figyelmet, és indikátorokat, hangsúlyt kell fektetni egy kereskedelmi vagy egy gyártó cégre. kereskedelmi cégnél a az áruk forgási sebességére, a beszerzésre, a lejárt szavatosságú, garanciális áruk, elfekvő, gyenge keresletű árukra kell figyelni, és persze a vagyonvédelemre mind belső, mind külső védelemre.

Gyártásnál fontos a termékpálya folyamatainak folyamatos kontrollja. A bejövő alap, nyersanyag minőségellenőrzésén át a feldolgozásra fordított idő, a gyártási folyamatok logikai áttekintése, a gyártás gyenge pontjainak figyelése. A késztermék értékesítésének folyamata.

Ma már az autógyárak olyan tökélyre fejlesztették ezt a folyamatot, hogy a beszállítóknak már percre pontosan kell a gyárhoz érni. Az így beszállított termékeknek nem kell raktár egyből a futószalaghoz kerülnek az alkatrészek. Ezzel a módszerrel a gyártó megspórolja a raktárépítés, a raktározás, a készletezés, a raktárból gyáron belüli anyagmozgatás és az ehhez szükséges személyi állomány költségét. Időráfordítást és tőkét spórol.

Fontos azt is figyelemmel kísérni, hogy az egyes osztályok, szekciók milyen hatékonyak? Milyen az információ áramlás az egyes egységek között? Hogyan tudnak együttműködni? vajon minden ember a szaktudásának. tehetségének, adottságainak legjobban megfelelő helyen van. Mert az olyan munkatársak, akik egy beosztásban rosszul teljesítenek, nem biztos, hogy a dolgozó hibája. Lehet, hogy egy másik munkakörben jobban érezné magát, és ha egy dolgozó azt a munkát végzi, amit szeret, akkor jobban is fog teljesíteni.

összefoglalva a kontrollingnak egy szervezet minden szegmensére ki kell terjedni annak érdekében hogy minél áramvonalasabb legyen a cég. Mit értek áramvonalas alatt? Azt, hogy a cégben nincsenek olyan elemek, amelyek lehúzzák a hatékony működést. Számos cégnél tapasztaltunk olyan jelenségeket, amelyek akadályozták a cég működését, nyereségtermelő képességét. Felderítettük, erre azt mondta a cégvezető neki így is jó.

Az így összegyűjtött információkat a cégvezető vagy a menedzsment beépítheti a következő évek üzleti tervébe, ill. döntéseibe.

Ma már elég jó vezetői elemző informatikai rendszerek vannak, amelyek megkönnyítik a  menedzsment és a kontroller munkáját, de sok tényezőhöz nélkülözhetetlen egy jó kontroller. Vagyis az ember jelenléte.

 

        16.12.  SWOT elemzés

Ezzel már az írásomban több helyen lehetett találkozni, ezért itt kihagyom.

 

  • Vezetői összefoglaló

Ebben röviden össze kell foglalni az üzleti terv lényeges elemeit. Banki hitelkérelem mellé készített üzleti tervben ki kell hangsúlyozni a társaság eltökéltségét a cég további fenntartása, fejlesztése mellett és hogy a kért hitel visszafizetésének feltételei adottak. a hitel felhasználása olyan célt szolgál, mellyel a társaság szélesíti termékskáláját, erősíti piaci pozícióit. Bevétele x forinttal nő, nyeresége és ebitdája a kért hitel visszafizetésének biztos forrása lesz.

Átrágtuk magunkat az üzleti terv fáradságos folyamatán. Már eddig befektettünk egy csomó munkát, hogy valami elfogadható tervet kidolgozzunk. A folyamaton azonban mindenképpen végig kell menni, ugyanis, még mindig jobb az üzleti terv végén arra a megállapításra jutni, hogy a projekt nem életképes, vagy nincs arányban a befektetett munka és a várható haszon, vagy olyan nagy kockázatai vannak, amelyek elbizonytalaníthatják az embert. Mert a tervezhető, kiszámítható kockázatokon túl is vannak kockázatok. Vis maior jellegűek és pl. kormányzati intézkedésből fakadóak. Emlékezzünk csak a tavalyi KATA szigorításhoz, vagy különadókra, vagy pl. a lombikbébi és egyéb cégek államosítása. Ettől a Kormánytól minden kitelik. Magyarországon sokkal nagyobb kockázatot jelent céget alapítani, üzemeltetni, mint a Lajtától nyugatra.

 

Vége a XII.résznek

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

nyolc − 4 =

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás