Örvények III. rész

III. rész

  1. Eljött a 1993-as év.

Mivel egyre több ember keresett meg tanácsadás ügyben, ezért úgy döntöttem, hogy megalapítom a Finanz Befektető és Kockázati Tőke Kft-t. De arról később írok.

A raktáráruházban még alaposabban felkészültem a szezonra. A szezon lezajlott, még tartottam a forgalmat, de a konkurensek már kezdtek csipegetni. A tőzsde stagnált.

A karácsonyi forgalom miatt hetente jártam fel a Gulliverhez, mint az akkor volt legnagyobb játék importőrhöz. Mondja az egyik tulajdonos feleség, hogy terveznek egy balatoni lerakatot és azt szeretnék, hogy az az Amigóban legyen, s 15 % jutalékot említett. Mondom a nőnek, hogy majd megbeszéljük februárban. Elvittem egy csomó játékot, majd mentem egy hét múlva.

-Hallom beszéltél a nejemmel, mondja a másik tulajdonos. Úgy gondoltuk, hogy 10 %-ot tudnánk neked adni.

– Szerintem most koncentráljunk arra, hogy a karácsonyi vásárt minél jobban teljesítsük, majd térjünk rá vissza februárban, de a nejed még 15 %-ot ajánlott. Boldog karácsonyt!

Ezzel váltunk el. Amikor ’94-ben elkezdődött a szezon és megint bevásároltam sok millió értékben a Gullivernél nem mondtak semmit az ajánlattal kapcsolatban.

Felkészítettem az ügynökeimet és elindítottam őket a Balaton körül. Délután jönnek vissza az ügynökeim, hogy baj van. A Gulliver leterítette a Balatont és ott hagyott egy katalógust, amelyben10-15%- al olcsóbb árak vannak, mint amiért mi kínáljuk. Én állítólag a legnagyobb kedvezménnyel, 20% engedménnyel kaptam az árut, amit tudtak és direkt úgy állapították meg az árakat, hogy engem ellehetetlenítettek. De mit értek el ezzel? Az én nagybani áraimhoz képest 5-10 % többlet árrést értek el, ezért beszereztek több drága kisteherautót, alkalmazottakat és minden egyéb költséget felvállaltak, de elveszítettek egy hűséges forgalmazót.

Én eladtam apránként a készletet a raktáráruházban és soha nem tettem be többet a lábam a Gulliverhez.

Közben meghívtak egy találkozóra egy német játékgyártóval, mivel benne voltam a 10 legnagyobb játék nagykereskedő között.

A német tulajdonos elmondta, hogy 25 országban vannak jelen és jó minőségű játékokat gyártanak, de drágán és szeretné, hogy segítsünk bevezetni Magyarországon a termékeit. Azt javasoltam neki, hogy egy Tv reklámmal mutassa be az országnak a cégét és termékeit, mert így nem fogják megvenni. Az volt a válasz, hogy azt szeretné, ha ezt mi mondanánk el a vevőknek. Ez a feladat kudarcra volt ítélve. Elvittük a minta készletet, ki is állítottuk, sok munkát belefektettetünk, de senki nem nyúlt a pénztárcájához, hogy akár csak egy terméket megvett volna. A gyártónak azóta sem sikerült belépnie a magyar piacra.

A szezon még elment, de egyre nagyobb szakadások jelentek meg rajta. A Concetta viszont tovább tudott fejlődni új termékekkel, új piacokkal. A Finanz-nak is kezdtek bejönni olyan felkérései, hogy készítsek üzleti tervet, vagy privatizációs pályázatot.

  1. 1994 az Amigo összeomlás éve.

Ebben az évben kormányváltás is volt. Az előző kormány vezető erejének népszerűsége fokozatosan csökkent és néhány évvel később megszűnt. Az új kormány szocialista és szabaddemokrata koalíció volt. A miniszterelnöknek Horn Gyulát választották, aki nagy tapasztalatú politikus volt. Ellenfelei azzal támadták, hogy fiatal korában pufajkás volt, azaz ÁVÓ-s, sorállományú katonaként. Aki volt katona az tudja, hogy ott nem az egyén dönti el, hogy hova megy és mit csinál. Nos, ehhez képest szép karriert futott be. Még az utolsó előtti szocialista kormányban külügyminiszter volt és bátor cselekedetével beírta nevét a rendszerváltás történetébe azzal, hogy megszervezte Habsburg Ottó-val a Páneurópai Pikniket még 1989 szeptemberben. Ez a magyar határon tervszerűen megszervezett nemzetközi találkozó oda vezetett, hogy megnyitották a magyar határt, az addigra ezer számra idesereglett keletnémetek előtt. S ezzel megkezdődött az un. Ostblokk ( a Szovjetunió által megszállt kelet-európai területek) fokozatos felszabadulása, mely egy évvel később Németország újraegyesítéséhez vezetett.  

Itt meg kell említenem egy nagy formátumú orosz politikust, aki megérdemelné, hogy szobrot állítsunk neki, ugyanis, ha nem Michail Gorbacsov lett volna az SZKP főtitkára, akkor ezt az előzőkhöz hasonló begyepesedett kommunista szovjet vezetők biztos nem engedélyezték volna.

Gorbacsov egy művelt és fiatal szovjet pártvezető volt, aki elismerte az addig elkövetett hibákat és bevezette a glasznoszty–ot, azaz tiszta őszinte politikát hirdetett és a peresztrojkát (reformcsomag) a Szovjetunióban.  

Ez a politika oda vezetett, hogy 1991. december 31.-ével a Szovjetunió is feloszlott. Ez olyan elképesztő teljesítmény volt a Pártfőtitkártól, amiről még álmodni sem mertünk. Hogy egy ilyen zseniális ember képest volt néhány év alatt véráldozatok nélkül lebontani egy birodalmat. Mert egy birodalmat felépíteni „könnyű”, Lásd Németország 1932-1945 közötti történelmét, hiszen régen mindenki arról álmodott, sőt még most is sokan, hogy nagy és erős országa legyen. Be kell vetni az erős ország nagy ország, erős gazdaság, erős nép és egyéb nacionalista, meg nemzetek fölötti maszlagokat és a nép, az isten adta nép fejvesztve követi a vezért. Lett is belőle katasztrófa.

Persze szegény Gorbacsovot sem kedvelték otthon. felvilágosult, liberális humanista cselekedetei azonban beírták nevét a világtörténelembe. Béke poraira!

Visszatérve Horn Gyulára: Az előző kormánytól örökölt gazdasági és pénzügyi válság leküzdésére 1995.-ben a pénzügyminisztere kénytelen volt bevezetni a róla elnevezett Bokros csomagot, amely kemény megszorításokat tartalmazott, mert a fizetésképtelenség szélén táncolt az ország. Persze ehhez belső megszorítások kellettek, ami ennek a kormánynak a népszerűségvesztését hozta, de tény hogy sikerült stabilizálni a költségvetés egyensúlyát. Horn Gyula munkásságát az Unióban is elismerték. Utcákat neveztek el róla Németországban, és az Európai parlamentben is egy terem a nevét viseli.     

Ha lehet, még az előző évhez képest is jobban felkészültem. Mivel a részvénycsomagom az elmúlt évben nem mozdult sem előre, sem hátra, eladtam és azt is áruba fektettem, mert voltak olyan kurrens áruk és ügyletek, amelyeket csak kézpénzért lehetett megvenni.

Kiderült, hogy egy vállalkozó kibérelte egy sörgyárnak az évek óta nem működő lerakatát Balatonfüreden és mindenféle sört forgalmazott, amit mi is. Ráadásul olyan kicsi árrést tett rá, hogy teljesen megfojtotta a mi sörforgalmunkat. Mi a régi konkurens kollégával felkerestük és próbáltuk meggyőzni arról, hogy rossz árpolitikát folytat, mert fél Magyarországnak eladott sörből sem fogja tudni kigazdálkodni még a telephely bérleti díját sem.

Az volt a válasza, hogy ő a kishaszon-nagy forgalom elvét vallja.

Ugyanez volt más termékek esetének is. Jöttek más városokból a kereskedők a nyári szezont lefölözni, s ezzel a piacunkat teljesen szétszedték. Forgalmunk a harmadára esett. Nyereségesek voltunk még a szezon végén, de egyrészt látszott a tendencia, vagy a trend, és még a telet is túl kellett volna élnünk, miközben a jövő évi kilátások az ez évi tapasztalatok fényében még kockázatosabbá tették a jövőt.

Ezért a füredi Amigo bezárásáról határoztam. Úgy döntöttem, hogy december 31.-ével bezárom. Ennek keretében nálunk már december 1.-én megkezdődött a nagy leértékelés.

Ügynökeimen, akikkel nagyobb probléma nem volt éveken keresztül, a berettyóújfalui szindrómát kezdtem felfedezni, de egy kivétellel a végén mégiscsak dűlőre jutottam. Illetve vele is.

Elmentünk ahhoz, az egyhez, aki viszont a legtöbb pénzzel tartozott. Félkész ház, négy gyerek.

Az ügynököm, aki több éven keresztül megbízható volt és most is készségesen fogadott. Aktívan közreműködött a meglévő áruk kihozatalában és a leltár felvételében. Ezen munka közben elmondta, hogy azért nem tudott az elmúlt hetekben aktívan dolgozni, mert a felesége kórházban van és neki kell a gyerekekre is vigyázni. Bocsánatot kért, és megígérte, hogy részletekben törleszt.

Mivel az évek alatt megismertem ezt a kollégát és egy tiszta szívű, őszinte embert ismertem meg személyében, akit éppen az ág is húz, búcsúzáskor megköszöntem több éves munkáját és azt mondtam neki, hogy a hiányzó pénz tekintse prémiumnak. A fiatalember könnye kicsordult.

-Én meg már emiatt nem tudtam aludni mostanában.

– Gyógyulást az asszonynak, jó egészséget nektek és sok sikert! Helló.

 

Nem black Friday volt, hanem black december.  (akkor még nem ismertük ezt az angol megnevezést, az akciózásra, de csináltuk.)

S eközben megpróbáltam Budapesten egy 2-3000 nm-es raktárt bérelni, ahova a raktáráruházat át tudom telepíteni. Találtam is nem egyet, ami megfelelt volna, de az volt a válasz, hogy privatizáció előtt állnak és egy évnél hosszabb szerződét nem tudnak kötni.

Hogyan vállaljam fel az áttelepülés, a raktáráruház reklám és egyéb költségét egy évre garantált helyen?

Ráadásul, már megjelent az első külföldi konkurencia is: a Spar és várható volt, hogy jön a többi is.

Mivel nem sikerült egész éves egyenletes piaci területen raktárt bérelnem a végelszámolás mellett döntöttem.

A decemberi kiárusítással sikerült a saját készlet nagy részétől megszabadulni, és a bizományos készletek, a játék, ajándéktárgyak és az ital árrése nyereségessé tette az évet, de ott lebegett sötét jövő.  S olyan nincs, hogy az utolsó darabig el lehessen adni mindent, hiszen ahogy csökken a készlet, úgy, vagy annál jobban csökken a bolt látogatottsága. Így történt esetünkben is. Karácsony után már csak italért jöttek. Hiába adtam 50-70% os kedvezményt volt, ami így is megmaradt. Felkerestem a konkurensem. Kiderült, a katasztrófális szezon miatt úgy döntött, hogy elköltözik Sopronba ezért ő is ugyanazzal küzdött, mint én.

(Mellékesen jegyzem meg, hogy a harmadik belépő, a sörnagykereskedő sem nyitott ki a következő évben, tehát sikerült neki jó néhány koporsószeget beleütni vállalkozásaink koporsójába, de persze ő sem úszta meg a bárgyú bekavarást)

Tehát januárban ott álltam egy raktáráruház teljes berendezésével egy Mercedes ára vonalkódtechnikával, amely eszközöket még októberben elkezdtem hirdetni, hogy akit érdekel, az működés közben lássa, miről van szó és még áruk is voltak. Ezek már viszonteladónak eladhatatlanok voltak vagy a rövid szavatossági idő, vagy a deszortáltság, vagy a szezonon kívüliség miatt és elkezdtem az eszközök szanálását is.

Tavasszal eladott részvényeim időközben szárnyalásnak indultak, de már nem voltak meg. Kiszámoltam, ha tavasszal nem nyitottam volna ki, csak strandra járok, a részvényeim árfolyam növekedésével többet kerestem volna. De előtte legalább 1-1,5 évig meg sem mozdultak. Ilyen a részvény, türelmet igényel. 

Minden hétvégén piacokra jártam egy kisteherautóval, ahol sikerült apránként az utolsó termékeket is eladni, de kellett hozzá vagy egy év. Viszont pl. 45 ös masszipunkt papucsom még 20 évvel később is volt néhány pár.

A salgópolcok és egyéb berendezések is elmentek apránként. Egyedül a vonalkód technika nem kellett senkinek. Ekkor még nem volt kötelező a pénztárgép, a kereskedők szerettek a zavarosban halászni, és aki meg rájött, hogy ez jó dolog, ő meg újat vett. Még most is itt van a pincémben egy két egysége.

Mindent összevetve a beruházáson és az akciózásokon kb. 8 m Ft-ot veszítettem a végére, de a projekt romjain időközben kinőtt két újabb vállalkozás a Concetta és a finanz.

A következőkben megpróbálom a Boston Consulting által kifejlesztett SWOT elemzéssel az Amigo projektet összefoglalni. Az üzleti tervben ezt a vállalakozás indítás előtt kell összefoglalni, megtervezni.

 

 

  1. Végkövetkeztetések.

Ebből a korai vállalkozási mintából lehet látni milyen egy viszonylag alacsony belépési és kilépési küszöbbel rendelkező ágazatba belépni, illetve abból kilépni. Ezek felmérése nagyon fontos lépés egy üzleti terv elkészítése során, ugyanis mindezeket alaposan mérlegelni kell, Mert még a gondos emberi számítások ellenére is lehetnek olyan váratlan tényezők, amelyekre előre nem lehet felkészülni. S nem mellékes az a társadalmi közeg, amelyben vállalkozni szeretnénk, de erről is írok még.

Mert mi kell egy kereskedelmi egység egy bolt kialakításához?

  1. bérelni kell ( vagy venni) egy minél jobb fekvésű üzlethelyiséget

Mindkét esetben figyelembe kell venni, kik jönnek, mennek az utcán, Milyen tevékenységeket végeznek a kiszemelt üzlethelyiség környékén? Kocsival meg lehet-e állni?

 

 

Milyen intézmények vannak a környéken?

Pl általános iskola, Templom. ez sok olyan tevékenység esetében korlátozó tényező, amely a gyermekek fejlődésére károsan hatna, vagy az egyház érdeket sértené Ilyen esetekre általában 300 m távolsági előírás van életben.

Nagyobb gyerekek járta környék, gimnázium,  egyetemek környékén már jól mehetnek olyan boltok, amelyek a fiatalok érdeklődésének középpontjában van. ( kocsma…:)

A felnőtt emberek esetében már bonyolultabb a helyzet, Mert mindenre van kisebb nagyobb kereslet csak az nem mindegy hogy hol, mikor és milyen volumenű? S ma a webáruházak rohamos térhódításának idején különösen megfontolandó valós, hagyományos bolt nyitása.

A hagyományos bolti iparcikk kereskedelem az utóbb időben nagy kihívásokkal küszködik, s ennek a folyamatnak még nincs vége.

S mi van akkor, ha ugyanazon tevékenységet végző bolt rátelepül egy másikra? Vajon erősítik vagy csökkentik egymást?

Ez egy különösen érdekes kérdés, ugyanis a valódi piacok, vagy az isztambuli bazár bizonyítja, hogy 5-10, de akár 50 ugyanazon termékkört forgalmazó is megélhet egymás mellett. Ebben az esetben a  hagyományok, a megszokás, a sok mindent egy területen kínáló kereskedők sokasága vonzza a sok vásárlót, s ezáltal erősítik egymást. A sok kínálat és a sok kereslet egy nagy piacra gyűjtése az optimális piaci viszonyok kialakulásában fontos szerepet játszik.

Ezek a jó, optimális piaci viszonyok.

Ezek pedig azok a jelenségek, amikor torzulnak az optimális piaci verseny feltételei:

Ha hiába a látszatra sok üzlet, de egy kézben koncentrálódik, akkor monopol piacról beszélünk. (esetleg tröszt, de ezt most hagyjuk)

Ha nem egy kézben koncentrálódik, de a kereskedők árakat egyeztetnek, akkor kartelezésről beszélünk.

Főleg a mezőgazdasági termelőket sújtja az oligopol piaci jelenlét, amikor csak egy felvásárló van jelen belátható távolságon belül és a termelők ki vannak szolgáltatva annak az egy átvevőnek.

Ha az utcán már van egy ugyanolyan termékkört forgalmazó, mint amit te szeretnél, akkor lehetőleg ne költözz mellé, hanem próbálj meg attól messzebb üzletet kialakítani. ha jobb nem jut eszedbe.

Vagy ha már így alakult, próbáljátok egyeztetni a szolgáltatásokat, a kínálatot úgy, hogy a két üzlet minél nagyobb, szélesebb kínálatot mutasson fel. Ekkor erősítheti egymást a két bolt.

Az üzlet helyének megválasztásán áll vagy bukik az üzlet jövője. Persze manapság már egyéb tényezők is befolyásolják a hagyományos kiskereskedelem sorsát. Ez pedig az e kereskedelem. Emiatt a hagyományos boltok nagyon nehéz jövő elé néznek.

De ezen kívül még számos tényezőre oda kell figyelni.

Fel kell deríteni, mire van a környékben lakó, dolgozó embereknek a legnagyobb szükségük és az így begyűjtött információk alapján kell a profilt kialakítani.

Sokszor az is számít, különösen nagy közúti forgalommal rendelkező utcában, hogy melyik oldalra kerül az üzlet. Vagy azért mert sokan inkább nem mennek át az utcán, különösen akkor, ha zebra nincs a közelben, mert nem akarnak kockáztatni. Vagy pl. a járókelők nyáron jobban szeretnek az árnyékos oldalban menni, télen pedig a napos oldalon. Ha már utca: a budapesti Rákóczi út, vagy a Körút és több más utca boltjainak halálát, vagy agonizálását az okozza, hogy nem lehet személygépkocsival megállni előtte, vagy akár a közelében. A parkolóhely alapelvárás manapság, amelyet a hatóságok is előírnak új üzlet kialakításánál.

Itt említek meg egy 40 éves példát arra, hogyan befolyásolták hatósági lépésekkel egy kereskedelmi üzlet helyének meghatározását.

Balatonfüreden akartam egy butikot nyitni a barátnőmnek, akinek jó érzéke volt a divathoz.

Bementem a Városi Tanács (fiatalabbak kedvéért: Polgármesteri Hivatal elődje, Apám gyerekkoromban, ezt éppen fordítva magyarázta, amikor régebbi történeteket mesélt) illetékes osztályára és kértem engedélyt arra, hogy egy meghatározott helyre egy könnyűszerkezetes épületet építsek divatáru butik létesítésére.

A tisztviselő válasza az volt, hogy lehet butikot nyitni, de nem ott, mert kb. 300m-re már van egy butik és válasszak inkább olyan területet, ahol a lakosság nem rendelkezik még ruházati bolttal.

Ez persze az állampolgár szabad akaratának hatósági korlátozása, befolyásolása. Ez az attitűd nagyon jellemző volt a szocializmusban. A párt és a hatóságok mindent jobban tudtak és lehetőleg mindenbe beleszóltak. Önkényesen vagy önkénytelenül, de védték az előbb  környékre települt vállalkozót a konkurenciától. Ekkor nagyon haragudtam erre a hivatalnokra, pedig életem további részében többször volt szerencsém tapasztalni, milyen rossz is az, amikor jönnek az utánzók, a majmolók, a konjunktúra lovagok, akiknek soha nincs egy önálló ötlete, de bekavarnak a piaci viszonyokba.

Ma már nem haragszom arra a hivatalnokra. Már csak azért sem, mert néhány hónappal később a kapcsolatom megszűnt ezzel a szép nővel, s ezáltal megkímélt engem egy újabb rossz befektetéstől. Illetve lettek volna még lehetőségek: Egy másik divat érzékeny nő becserkészése, esetleg beálltam volna én butikosnak…

A szabad piacgazdaságban rengeteg feleslegesen befektetett tőke veszik el meggondolatlan, kellően fel nem mért befektetések, az új belépő vállalkozások oltárán.

Milyen boltok, szolgáltatások vannak az utcában?

Ezek erősíthetik, vagy kiolthatják egymást.

Mit akarunk árulni?

Miért pont azt a terméket vagy termékkört?  Árulnak-e már ilyesmit a környéken? Mekkora lehet a potenciális vásárló réteg? Pl. nyugdíjas környezetben kocsmát nyitni, (egyébként a kocsma Budapest és néhány idegenforgalmi hely kivételével nem jó üzlet sehol), vagy bababoltot, esetleg egy Ferrari szalont sem biztos, hogy megéri.

Utca, vagy pláza?

Ha pl. Budapestről beszélünk, akkor azt látjuk, hogy az utcai boltok elsorvadóban vannak. ennek főbb okai: egyrészt a sok összetett szolgáltatásokat nyújtó plázák elterjedése, ahol jó parkolási lehetőséget és sok bolt és szolgáltatás elérhető egyszerre.  Ezek közkedvetek lettek és kiszívták a hagyományos utcai boltokból a vásárlót.

Az utcai boltok eközben a rossz parkolási feltételek és sokszor az utca és a boltok elhanyagoltsága, valamint az e kereskedelem felfutása miatt csőd közeli helyzetbe kerültek.

A város vezetésének a piaci szereplőknek ki kell találni: hogyan lehet az utcai kereskedelmi szolgáltató egységeket kulturált és fenntartható módon újraéleszteni. Mert jó érzés egy nyugodt szélmentes napon szép kirakatos üzletek előtt sétálni vagy bennük vásárolni.

feltételek, bérleti és egyéb díjak?

A bérbeadók minden lehetőséget kihasználnak bevételeik növelésére. Különösen a plázák.

Garantált, lehetőleg több éves szerződésre törekednek, amelyet akkor is ki kell fizetni a szerződés szerint, ha már a fele időszak után úgy látja a vállalkozó, hogy menekülne. Esetleg a szerződést inflációra vagy egyéb okra hivatkozva emelni akarja. Egyéb célra pl közös marketingre külön pénzt kér. stb. A pláza bérbeadói találékonyság határtalan.

Vannak-e már konkurensek az utcában?

Ez előny is lehet, meg hátrány is.

 

A forgalom megbecsülése

Ez az, ami a legnehezebb egy adott kiskereskedelmi egység, bolt esetében.

De ha nincs a konkurencia, akkor azt kell elsősorban figyelembe venni hány lakosnak kell az adott környezetben, vonzáskörzetben, településen lakni, ahhoz hogy egy boltot eltartson?

Természetesen az is fontos tényező, hogy milyen a területen élők életszínvonala, egzisztenciája, iskolai végzettségük.

Egy pékségnek kell a legkisebb népesség, vagy populáció ahhoz, hogy fenntartható legyen. Igaz, hogy az elszálló energia árak ezt a határt feljebb tolják, de egy pékség már el tudja tartani magát egy 500-1000 fős faluban.

Egy ruhabolthoz, amely új ruhákat árul, már kell manapság legalább 10000 fő, vagy inkább több. Különösen a használt boltok térnyerésének figyelembe vételével.

Elektronikai, számítástechnikai bolt 20000 fő.

Menyasszonyi ruhakölcsönző legalább 50000 fő, vagy nagyon jó hírnév, melynek hatására messzebbről is képesek a bérlők elmenni.

Egy autószerelő megélhetése attól függ hogyan élnek a környéken? Ha jól és az átlagos autóéletkor a környéken 6 év alatti, akkor az autószerelő rosszabbul él és gumiszereléssel kell kiegészíteni tevékenységét, mert a gazdagabbak megengedhetik maguknak az évi kétszeri gumicserét. Ha rosszabbul, akkor sok a lerobbant autó, az autó tulajdonosok szegények maradnak, de a szerelő meggazdagszik.

Tárgyalás a beszállítókkal

Ez attól függ milyen a beszállítók helyzete a piacon?

Ha nagy a kínálat, import is van bőven, akkor a termelőknek, beszállítóknak minden lehetőséget ki kell használniuk, arra, hogy a vevők minél több helyen elérjék az árut. De itt is lehetnek feltételeik a beszállítóknak. Van aki meghatározza milyen legyen az üzlet kinézete, berendezése, hová kerüljön az ő áruja. Ha kurrens az áru, akkor a kereskedőnek respektálni kell a kérést, ha nem annyira, akkor nem nagyon fontos a fizetési feltételek körültekintő megbeszélése és szerződésbe foglalása. Lehetőleg a bizományosi szerződést kell forszírozni, de ha ez nem megy, viszont a termék igen akkor olyan fizetési határidőben kell megállapodni, amely idő alatt a termék legalább 80%-a elmegy. Meg kell beszélni a garanciális és csere feltételeket is, hogy ebből később konfliktus nem legyen. A jól fogyó termékek folyamatos biztosítása is fontos kérdés.

Tárgyalás a szomszédokkal

Nagyon fontos bemutatkozni a szomszéd kereskedőknek vállalkozóknak. Ismertetni kell velük a tervünket. Mit szeretnénk az üzletben árulni, vagy szolgáltatni? Nincs-e tervük arra, vonatkozóan, hogy a bérelni kívánt terület felé is bővíteni szeretnének? mert ha ezt nem beszélik meg időben és csak szerződés aláírása után mutatkozunk be, akkor az megint konfliktus forrás lehet, és ezen a beszélgetéseken sok jó és hasznos információt meg lehet tudni.

Tárgyalás a bolt berendezővel

Mint az Amigo kapcsán említettem, a bolt berendezés legyártatása nem olcsó, majd az esetleges boltbezárásnál annak értékesítése sem könnyű. Ugyanis a használat során csak kopott valamennyire a berendezés, de inkább az szokott lenni a probléma, hogy az érdeklődőknek különösen más profilra nem tetszik a berendezés, és vagy kizárják a használt boltbútor vásárlást, vagy csak bagóért. Vannak olyan cégek, amelyek erre specializálódtak. Már a bolt berendezés előtt érdemes felkeresni őket hátha van náluk olyan berendezés, amelyet még presztizs veszteség nélkül használni lehet.

Tárgyalás a hatóságokkal

Sokkal jobb, ha előre felkeressük a hatóságokat és kikérjük véleményüket, mert akkor olyan szaktanácsokkal láthatnak el bennünket, amelyek megkönnyítik később az engedélyezési eljárást vagy az együttműködést.

 

Vége a III.résznek

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

kilenc + hat =

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás